Mikä on kuluttajaliitto?

Kuluttajaliitto auttaa kuluttajia askarruttavissa asioissaKuluttajaliitolta saat apua luottoihin ja niiden maksuihin liittyen. Tiesitkö, että esimerkiksi myönnetyn rahoituksen voi peruuttaa 14 vuorokauden sisällä? Kaikkiin näihin on asetettu omat säädöksensä ja voitkin hakea liitolta apua tarvittaessa, voit ottaa käyttöösi liiton oman asianajajan jos joudut viemään asioita käräjille. Kuluttajaliitto pitää huolen, ettei asiakkaita yritetä huijata esimerkiksi osamaksuihin liittyen.

 

 

Luottosopimus

Luottosopimuksen on pakko olla kirjallinen

Sopimukset aina tehtävä kirjallisesti jotta sopimus astuu voimaan. Sopimuksessa tulee olla mainittuna ainakin nämä seikat:

  1. Luoton kokonaismäärä tai asetettu kokonais luottoraja
  2. Kaikki kustannukset, luoton kokonaiskorko sekä kaikkeen luoton käyttöön ja laskutukseen liittyvät maksut
  3. Maksuerien suuruus tulee olla luokiteltuna erikseen sopimuksessa
  4. Kaikki sopimusta koskevat ehdot tulee olla selkeästi eriteltynä

 

Osamaksu

Osamaksu voi koitua kalliimmaksi kuin kertalasku

Maksutapa, jolla laskutetaan erissä ja tuotteen omistajuus siirtyy ostajalle vasta, kun kaikki erät on maksettu kokonaisuudessaan.

  1. Osamaksu sopimuksessa on ilmoitettava todellinen vuosikorko
  2. Sopimus on solmittava työ- ja elinkeinoministeriön hyväksymällä lomakkeella
  3. Myyjä voi hakea tuotteen omistajuutta ulosotolla jos maksut ovat myöhässä
  4. Osamaksulla maksettavien tuotteiden tai palveluiden hinta on korkeampi

 

Luottokortti

Kuluttajaliitto auttaa luottokortti asioissa

Luottokorttia voi hakea täysi-ikäinen jolla on vakituinen työpaikka eikä aikasempia maksuhäiriömerkintöjä.

  1. Myyjä voi laskuttaa ylimääräistä luottokortin käyttämisestä maksutilanteessa
  2. Luottokortti voidaan myöntää myös alaikäiselle rinnakkaiskorttina
  3. Luottokortilla olevista maksuista ja laskuista peritään korkoa
  4. Korteissa on vuosittainen käyttömaksu jota tulee maksaa

 

Kuluttajaliiton toiminnan tarkoitus

Liitto valvoo aina kuluttajien eli normaalien Suomalaisten ihmisten etuja, liittyen ostotilanteisiin ja oikeuksien ylläpitämiseen. Neuvonta ja asiantuntijapalvelut ovat maksuttomia, jos itse olet liiton jäsen.

Oikeudenmukaisuuttta ja periaatteita liittyen kulutukseen halutaan edistää ja parantaa liiton toiminnalla, tämä takaa paremmat oikeudet ostajalle. Kuluttajaliiton toimintaa kuuluvia yhdistyksia löytyy ympäri Suomea, joista voidaan eritoten mainita “Espoon Valppaat Kuluttajat ry” ja “Helsingin Kuluttajat ry”.

Liity kuluttajaliiton jäseneksiLiittymällä kuluttajaliiton jäseneksi saat seuraavia etuja

  • Lakimiesneuvontaa täysin maksuttomana kaikkiin kuluttajaasioihin liittyen
  • Ajankohtaisen tiedottiin, joka on suunnattu vain jäsenille
  • Oma “Kuluttaja-lehti” vuosihintaan 25 euroa
  • Jäsenenä voi vaikuttaa kuluttajaliiton asioihin

 

Valitse kahdesta eri jäsenyyden vaihtoehdosta

Kuluttajaliitto auttaa ostotapahtumien ongelmatilanteissaLiittymällä kuluttajaliittoon voit valita haluatko olla “tukijäsen” tai saada paikallisyhdistyksen jäsenyyden. Tukijäsenenä jäsenmaksut voit suorittaa kuluttajaliiton nettikaupassa tai vaihtoehtoisesti voit soittaa tai lähettää sähköpostia jäsenyyteen liittyen.

Edellä mainitun tukijäsenyyden hinta on 40€/vuosi ja paikallisyhdistyksien jäsenmaksu vaihtelee suuresti eri yhdistysten välillä. Saat tilattua itsellesi infopaketin, josta näet eri paikallisyhdistyksiä sekä niihin liittyvää informaatiota, jotta voisit tehdä valintasi helpommaksi.

 

Ota yhteyttä kuluttajaliittoon

  • Puhelinnumero:
    09 454 2210
  • Katuosoite:
    Malminrinne 1 B
    Helsinki 00180
  • Sähköpostiosoite:
    info@kuluttajaliitto.fi

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*